Program vår/sommar 2019

Lördag 2 februari 2019

Strömstareinventering

Åter dax för räkning av övervintrande strömstarar tillsammans med Naturskyddsföreningen Söderåsen. Vi som deltar delar upp oss mellan olika vattendrag och återsamlas för redovisning cirka klockan 13.00 i Stenestad med fika till självkostnadspris.
Samling: Parkeringen vid järnvägsstationen i Klippan kl. 09.00.
Då görs också anmälan till fikat i Stenestad via Kent Sune Ivarsson 073-370 27 27
Kontakt: Roland Billqvist 070-658 16 49

Tisdag 5 februari 2019  (OBS! flyttat från 15 januari)

Föreläsning

Viktoria Olsson från Högskolan i Kristianstad föreläser på tema ”Mat – hållbarhet” under cirka 45 minuter och sen blir det en frågestund.
Plats: Hembygdsföreningens museum i Elfdalen, Klippan kl. 18.30
Kontakt: Per Hjort 076-013 94 35

Lördag 16 februari

Vårvinterdag på vackra Räfshalen, Juskushall

Vi träffas för att byta ut gamla fågelholkar och röja lite sly. Ta med en fikakorg, filt, grensax och handsåg så kommer det att bli en trevlig dag med glatt sällskap.
Ni som inte tidigare har varit med är välkomna för att hitta denna pärla som ligger på vägen förbi Bandsjön. Ring för vägbeskrivning.

Samling: Räfshalen kl. 9.00 till ca 12.00
Kontakt: Gunnel Björkman 070-522 26 05. Gunnelbr@gmail.com

Onsdag 13 mars

Årsmöte

Klippanbygdens Naturs årsmöte äger rum på Loftet, Bjärhus gårdsbutik med början klockan 19.00.
Fika serveras och alla varmt välkomna!

Efter årsmötesförhandlingarna visar Per Svensson bilder och berättar om projektet ”Biparadiset i Örkelljunga – en långsiktig Workshop”.

Genom samverkan mellan kommunen och Naturskyddsföreningen i Örkelljunga växer ett pedagogiskt naturområde fram i det återställda sandtaget i Ekholm. Projektet startade 2015 och fortsätter alltjämt.

Lördag 6 april

MTB-runda vid Bjärsgård

kl. 15.00 till ca 16.30

Intresset för MTB ökar och med mottot ju fler ju roligare anordnar Klippanbygdens Natur en MTB-runda i skogarna i Bjärsgård och Vedby strövområde. Start är Nya gymmet i Elfdalen. Vi kör i måttlig fart i omväxlande terräng ca 1,5 mil. Hoppas på go tur i naturen och möten med nya ansikten och tips på andra spännande rundor. Glöm inte vattenflaskan.

Kan bli inställt vid uselt väder, kolla vår fbsida www.facebook.com/klippanbygdensnatur eller hör av er till Gunnel Björkman 070-522 26 05. Gunnelbr@gmail.com

Lördag 6 april

Långbensgrodeexkursion

Denna kväll samlas vi och åker mot Österlen för att lyssna på grodor. Vi åker till Lunnarp där vi samlas 19.30 för information om grodor och vad som finns i markerna. Sen blir vi guidade vidare till lämplig lokal när det blir mörkt.
Stövlar, en bra lampa och VARMA klä
der är obligatoriskt. Fika är aldrig fel att ha med. Exkursionen är beroende av väder och vind och kan bli flyttad.
Samarrangemang med Naturskyddsföreningen Söderåsen.

Samling vid järnvägsstationens parkering i Klippan kl. 16.45
KontaktInger Persson 070-924 76 73 eller milvusmilvus@hotmail.com

Söndag 16 juni

Vi cyklar till Räfshalen på Vilda blommornas Dag

Följ med Mikael o Per på en tur för att se blommor, fjärilar och insekter med cykel som färdmedel. På slingriga skogsvägar stannar vi för att ta del av livet i naturen. Framme vid Räfshalen hoppas vi på en äng i full blom med massor av liv. Och naturligtvis en god fika.

Samling vid Kapellet kl. 09.00. Längd ca 30 km – tillbaka ca 14.30.
Kontakt: Per Hjort 076-013 94 35 eller pernilsan@hotmail.com

Lördag 10 augusti

Slåtter på Räfshalen

Vi träffas på Räfshalen för att hässja hö. Vi ger oss på med att slå med lie vilken är en konst i sig. Med stor fikakorg och glatt humör kan vi göra en insatts för mångfalden på ängen. Välkomna! Ring för vägbeskrivning.

Samling: Räfshalen kl. 9.00 till ca 12.00
Kontakt:
Gunnel Björkman 070-522 26 05. Gunnelbr@gmail.com

Söndag 18 augusti

Biparadiset i Örkelljunga

Vi åker till Örkelljunga för ett studiebesök i biparadiset tillsammans med Örkelljungabygdens Natur. Per Svensson, en av initiativtagarna till projektet som startade 2015, guidar oss. Blir en rundvandring på ett par timmar.
Medtag fikakorg.

Samling: Järnvägsstationens parkering i Klippan klockan 09.15