Program vår och sommar 2024

Medryckande föredrag tisdagen 27 februari om världens äldsta nationalpark -Yellowstone –

dess djur, natur och geologi, av P G Alm.

Samling: Museet, Elfdalen Klippan klockan 18.30

Kontakt: Kent Tofft 073-320 61 07

Årsmöte tisdagen 12 mars kl 19.00

Efter våra årsmötesförhandlingar kommer Emelie och Per Hult och informerar om sitt familjejordbruk Forsby Ängar. De har ett regenerativt fokus för att skapa bättre förutsättningar för marken som brukas och en sund produktion som gynnar den biologiska mångfalden. Fika serveras och Alla är välkomna!

Samling: Loftet, Bjärhus Gårdsbutik klockan 19.00

Kontakt: styrelsen, klippanbygdensnatur@gmail.com

Torp och natur i Smålarp, söndagen 14 april

Per-Olof Carlson (P-O) tar med oss på en vandring där vi beskådar och besöker platser där det har legat/ligger gårdar och torp i den gamla byn Smålarp. Cirka två timmars vandring. Fika tar var och en med sig själva!

Samling Klockan 10.00 vid Hofgård, (scoutgården) 56.151115, 13.153836

Kontakt: Inger Persson 0709-247673 eller klippanbygdensnatur@gmail.com

Det vilda livet i trädgården söndagen 14 april

Anders Henriksson fick utmärkelsen ”Årets rikare trädgård år 2023” efter att ha fotograferat 1400 arter av vilda växter, svampar och djur i sin trädgård i Jonstorp. Nu visar han ett urval av bilderna och berättar om de mest spännande arterna. Vissa av dem är okända för många, trots att de är vanliga och lever i vår närhet. Du får även tips på enkla åtgärder som gynnar trädgårdens biologiska mångfald.

Anders har arbetat heltid med text och bild under de senaste 25 åren. I produktionen ingår flera läroböcker i biologi, naturkunskap och kemi. Han blev invald i Naturfotograferna år 2009 och bland favoritmotiven finns små och ofta förbisedda arter. Även dessa behöver lyftas fram i debatten om biologisk mångfald.
Plats: Klippans bibliotek klockan 14.00 – 15.30 den 14 april
Arrangör: Rönneådalen-Skånes Nordvästpassage och Klippanbygdens Natur i samarbete med Klippans kommun
Kontakt: info@skanes-nordvastpassage.se

Fåglar vid Bonnarps hed söndag 5 maj

Mellan Bonnarps by och Ljungbyheds flygplats finns ett fint omväxlande landskap med Natura 2000 området Bonnarps hed samt skogsdungar vid Skärån och basaltkuppen , Högakull.

Denna dag tänkte vi i första hand kolla in fågellivet i området som eventuellt kommer att beröras av en solcellspark framöver. Finns god chans till arter som trädlärka, dubbeltrast, stenskvätta och buskskvätta. Men såklart tittar vi även på växter och insekter i mån av att dessa kommit igång. Anmälan till någon nedanstående då parkeringsmöjligheterna är något begränsade.

Samling 9.30 vid vägen som går från Bonnarps by ner till flygklubben. Detaljer om parkering får ni senare. Vi beräknar vara ute cirka tre timmar.

Kontakt: Bengt Hertzman 070 2035915 e-post hertzman@skanes-nordvastpassage Martin Persson 070 1910830 e-post jordbergamartin@hotmail.com

Ett samarrangemang mellan föreningarna Klippanbygdens Natur och Naturskyddsföreningen Söderåsen

Blomstervandring söndagen 16 juni

Det årligt återkommande blommornas dag tar oss i år till markerna i Rögnaröd i närheten till Djupadal. En vandring på cirka två till tre timmar och hjälp med artbestämningen och guidning får vi av Annika Lang. Medtag egen fikakorg och eventuell lupp och florabok.

Samling: Tornsborgs Tivoli klockan 09.30 62.14949, 13.49696
Kontakt: Inger Persson 0709-247673 eller klippanbygdensnatur@gmail.com

Slåtter på Räfshalen 10 aug

Vi samlas vid den artrika ängen Räfshalen i Riseberga

Kl 9:00  till ca12:00.  Vill du prova på att slå med lie? Eller bara umgås när vi drar undan höet från ängen? Det är en aktivitet för hela familjen i en vacker miljö. Naturligtvis tar vi en fika under den stora granen. Kontakta oss för vägbeskrivning. Alla Välkomna!

Kontakt: Gunnel Björkman 070-522 26 05  klippanbygdensnatur@gmail.com

Fröets dag 31 aug

Vi träffas för att samla på lokala frön från ängsblommor. För att sedan skapa nya blommande vägkanter eller ängar hemmavid. Plats och tid kommer att visas på vår FB- och hemsida när vi närmar oss datumet. Vi måste vara säkra på att vi hittar en artik plats att samla från. Beräknas ta 2 tim m fika. Titta gärna på naturskyddsföreningens sida om fröinsamling.

Praktisk guide: Insamling och spridning av fröer i naturen – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)