Referat söndagen 14 aprils programpunkter

Vandrig i Smålarp 2024 – Smullerup 1624

Vi var lite mer än tjugo personer som vågade oss ut i den kraftiga blåsten med stormbyar under söndags förmiddagen. Men det var det värt för att höra Per-Olof Carlsson, Klippans Hembygdsförening, berätta om denna gamla bygd.
P-O hälsade oss välkomna vid resterna efter där ”Stora-Annan” bott på senare delen av 1800-talet och bland annat bar ut post. Idag ligger Hofgård, scoutgården här. Sen gick vi vidare till platsen där spruthuset legat och som alltid var låst och nyckeln till huset fick hämtas i en bit bort i Hofgård. Ännu en bit bort i ett annat hus fanns brandluren som man larmade med vid brand.

Här har funnits en hel by och mycket verksamhet, några hus är flyttade men de flesta är borta. Där småskolan låg finns idag ett nyrenoverat och bebott hus.
Rekommenderar en länk för att läsa hela historien och också se bilder av bygden.  https://www.hembygd.se/shf/plats/4003389;type=list
Tack för en intressant vandring!

Det vilda livet i trädgården

.

Eftermiddagen fortsatte på Klippans bibliotek där Anders Henriksson, Jonstorp visade ett urval av bilder och berättade om vad han hittat i sin trädgård under snart fyra år. Han fick under hösten priset ”Årets rikare trädgård år 2023” där han fotograferat 1400 arter av vilda växter, svampar och djur. Anders gav också enkla tips vad man kan göra för att gynna livet i våra trädgårdar. Vatten, låta gräset växa på någon ställe och lite  pinnar är något. Det finns små och ofta förbisedda arter även dessa behöver lyftas fram i debatten om biologisk mångfald. Intressant och trevlig information och fina bilder. I Anders produktionen ingår flera läroböcker i biologi, naturkunskap och kemi. Han är invald i Naturfotograferna .