Projekt Linneröd

Vårt Linneröd

På den här sidan kommer vi att berätta vad som händer på vårt Linneröd framöver. Det finns många planer. Följ oss på den här sidan!

Läs mer om Linneröd

NYHET!

Under hösten fick vi kontakt med Rebecka Persson via Tove Hultberg, Länstyrelsen. Rebecka har studerat vid SLU Sveriges lantbruksuniversitet fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds-och växtproduktionsvetenskap i Alnarp. Som sitt slutarbete, 30 hp, på utbildningen valde hon att skriva förslag på stigar i vårt naturvårdsområde.

Den 25 maj 2018 redovisade Rebecka sitt examensarbete och avslutade sin utbildning.

Några dagar innan träffade vi Rebecca och gick en runda i området. Då fick vi lite tips utöver vad som är skrivet. Avhandlingen är omfattande och Rebecka har gjort ett mycket bra arbete.

När Rebeckas rapport blir publicerad lägger vi ut en länk till skriften här.

Ny skylt har satts upp på Linneröd

ndagen 26 februari

Morgonen bjuder på molnfri himmel och termometern visar på minus 8 grader. Känns lite svalt när man ser att flaggorna på Preem macken börjar fladdra av vinden. Mikael och jag ska ut med Tove Hultberg och hennes arbetslag från Skogsvårdsstyrelsen.

Bra med många lager kläder när det är kallt och man får inte glömma vantarna.
Hämtar Mikael och sen träffar vi övriga gänget vid Vedby kyrka för vidare transport till Linneröds Naturvårdsområde. Första stoppet gör vi i södra delen av området där ett par träd ligger över bron som sammanbinder ängarna.

De har legat så under flera år efter någon av de kraftiga stormarna. Killarna lastar ut motorsågen och snabbt är träden uppsågade och stigen är åter fri att ta sig fram på.
Vi kör vidare till parkeringen där alla samlar ihop allt som ska med in på mossen och röjningen där.
Marken är frusen och det är lätt att ta sig fram i skogen men man får se upp med lite isfläckar som bildats i översvämningarna.
Svartmesen hörs i grantopparna och senare sys överflygande korsnäbb, ormvråk. Älgspillning hittas på mossen. Finns också en del olika spår i snön från rådjur och mus.

Killarna som är med har utbildning på röjsåg och motorsåg och man upplever att de gillar att jobba. De kommer från olika platser som Kosovo, Eritrea och Syrien. Också en tjej från Tyskland är med, har gjort praktik på Nationalparken under några veckor.
Det jobbas snabbt och alla hjälper till att bära bort det som röjs. En del större furor sågas ner för att få in mer ljus in på mossen. Fler planeras att sågas ner men det blir vid annat tillfälle. Mikael och jag är nöjda med dagen arbete. Nu hoppas vi att fjärilar och vissa sländor ska trivas här.
Lovar att ingen fryser av oss som varit med här, solen lyser och det är lugnt och stilla här inne i skogen. Trevliga timmar med ett härligt gäng!

Text och bild: Inger Persson