Referat – Fåglarnas flyttning en omvälvande historia

En intressant och lärorik föreläsning fick vi alla som kom och lyssnade till Thomas Alerstam, professor emeritus vid Biologiska institutionen, Lunds universitet. Thomas har under många år forskat på fåglarnas flyttning i samarbete med forskare från andra delar av välden.

Mycket har förändrats under åren. I början bedrevs forskningen med hjälp av ringmärkningsmetoden och därefter med radartekniken som hjälpmedel. Men nu har ny teknik revolutionerat forskningen och nu kan enskilda fåglar följas i detalj under fleraår med hjälp av satellit-baserad radiotelemetri, ljuspositionsmätare och annan elektronisk miniatyrteknik. Detta ger många nya inblickar i vad som styr fåglarnas flyttning och vad som händer när klimatet förändras.

Flera arter är otroliga långflyttare och en del flyger utan att rasta från norr till söder. Det finns de som flyger otroligt högt, 8000 meter över havet är det högst uppmäta.

Man har följt många arter, bland annat rovfåglar, gök, törnsångare och lövsångare. De har kunnat följa vilka rutter fåglarna följer under sin flytt, oftast olika höst och vår. Rastplatserna är oftast runt samma område varje år.
Forskningen har gett många svar på men också frågor. Hur hittar en gökunge vart han ska flytta? Har aldrig ju aldrig träffat sina föräldrar… Nu vet vi att de hittar, men hur? Genetisk inlärning?

Vi var fyrtiofem personer som fick mycket intressant information!