Torp och natur 25 september

Med de visslande tonerna av Gladan i luften och friska vindar fick vi en upplysande promenad längs Bäljane å. Vår kunnige guide Per-Olof Carlsson visade oss många platser där det stått torp, gått vägar och vad. Några äldre deltagare kunde fylla i en del om gårdar och järnvägar i modern tid.

Med start på Gråmanstorps bygdegård gick vi Klockarebacken ner förbi äppelodlingen, smedjan och brohuset och kom till platsen för Andreastorpet. Torpet fick namnet efter han som brukade markerna mellan 1869 och 1895 och hette Andreas Persson. Torpet minns numera som rälet, efter Sven i rälet. Han var den sista boende i torpet och övergav markerna 1958.

Vandringen fortsatte med mer historia. Nu om Bjersgårds laxfiske, där Nils Gyllenstierna var engagerad fiskevårdare. Han skrev bl a Kunggörelse om laxfiske i Bäljane å 1775.

Vidare kom vi till det äldsta torpet eller höjden. En forngrav eller fornborg från sten-, brons- eller järnåldern. Där stannade vi för en fika.

Vi passerade vidare Åby ängar som har historia sedan snapphanetider och danskar i krig mot svenskar.

Vandringen avslutades vid anslutningen av Rönne å. Där ska det ha funnits en bro på 1600-talet. Längs vandringen såg vi tranor, stora flockar av finkar och, vid vattnet, en äggläggande mosaiktrollslända.

Mer om torp finns att läsa på Klippans hembygdsförening hemsida under Utforska platsen, sök Åbygården.