Arbetsdagen på Linneröd, 1 april

Dagens arbetsdag i Linneröd började lite gråmulen, men när vi väl anlände dit lättade molnen och det blev en härlig dag. Vi var sju personer som såg fram emot lite gratis motion. Rödhakarna mottog oss med härlig sång och en skogssnäppa drog förbli. Bland fåglarna i övrigt hördes bland annat en spillkråka flitigt, större hackspett, svartmes, korp, enkelbeckasin, nötväcka och tranor. Arbetet med att röja den lilla mossen gick förvånansvärt lätt, var vi alla överens om. Tall och granplantor drogs upp och en del mindre björkar fick lämna plats för tuvullen som redan var i knopp. Tuvullen är vanlig på fuktig, näringsfattig myrmark och för orre och tjäder är den en viktig näringskälla. Det fanns också lite övervintrande tranbär, för dem som vågade smaka. Fikat intogs i solskenet ute mot ängen där citronfjäril flög och en mindre mörk fjäril, som vi inte lyckades artbestämma i sin snabba flykt. Vildbin satt och gassade i solskenet. Tack för en härlig och svettig dag!

Inger Persson