Rönneådalen – Skånes Nordvästpassage

ronnea

Projektet Rönneådalen – Skånes Nordvästpassage är en fortsättning på förstudien ”Färdvägar längs Rönneå”

Naturskyddsföreningen Söderåsen och Klippanbygdens Natursamarbetade i våras i en förstudie till ett LEADER-projekt – Färdvägar längs Rönneå.  Under sommaren har våra föreningar etablerat ett samarbete med Riseberga-Färingtofta Hembygdsförening och våra tre föreningar går nu vidare med Projektet Rönneådalen – Skånes Nordvästpassage. Arbetet kommer att pågå under 2011-2013.  Ansökan kommer också att lämnas in för de delar som berör Höörs och Eslövs kommuner som ju tillhör ett annat LEADER-område.

Natur och kultur ska beskrivas i Rönneå bygden med omnejd och hemsida ska skapas där förutom utflyktsmål ska besökaren också kunna finna information om boende, mat, butiker och annan service. Tanken är att flera olika arbetsgrupper ska skapas. För Naturskyddsföreningens del innebär projektet att både kända och okända naturområden i bygden ska beskrivas när det gäller fauna, flora, och geologi. Vidare hur man hittar dit och annat som besökaren kan behöva veta.

Ett av projektets viktigaste mål är att hjälpa till att skydda och vårda de stora naturvärden som finns genom att öka medvetenheten om dem bland besökare och boende i bygden. Du som tycker projektet verkar intressant och känner att du skulle vilja bidra med dina kunskaper och arbete så tveka inte att kontakta någon av naturskyddsföreningens representanter i projektet.

Bengt Hertzman, 042-131639                        Inger Persson, 0435-15433
hertzman.bengt@telia.com                          milvusmilvus@hotmail.com

Hemsidan
Klicka här för att komma till hemsidan