Program vår/sommar 2022

Lördag 5 februari kl. 9.00 – ca 13.00

Strömstareinventering

Sedan 2005 har vi i KBN varit ute och räknat övervintrande strömstarar. Sedan några år har vi samarrangemang med Naturskyddsföreningen Söderåsen. Vill du prova på annorlunda fågelskådning och inte har varit med förut? Vi delas upp i grupper för att inventera olika områden. Beroende av vädret har vi söndagen 6 februari som reservdag.
Medtag fika.

Samling: Klippans station kl. 09.00 då vi bestämmer hur återsamlingen blir
Kontakt: Roland Billqvist 070-658 16 49 och Kent Ivarsson 070-370 27 27

Tisdag 15 mars kl. 19.00

Årsmöte

Efter årsmötesförhandlingarna, ca kl. 19.30, håller Linda Birkedal, Skånes Naturskyddsförening, föredrag om insekter.
Fika serveras!

OBS! Kolla vår Facebook-sida eller hemsida för information. Allt beror på hur omikron utvecklas och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Plats: Loftet, Bjärhus Gårdsbutik kl. 19.00
Kontakt: styrelsen, klippanbygdensnatur@gmail.com

Tisdag 5 april kl. 19.00 – 20.00

Geotermi, värme från jorden

Föreläsning av universitetsadjunkt PG Alm.

Vad är det vi står på? Sten eller eld? Hur påverkas vår miljö av extremvärme?

Plats: Vi är i Össjö krog i Elfdalen. Men p.g.a. ovisshet angående covid och antal personer i lokalen måste vi ha föranmälan.
Föranmälan senast 3 april till Kent Toft 073-320 61 07

Lördag 21 maj

Mångfald på heden

En ny aktivitet i samarrangemang med N. Åsbo biodlarförening, Skånes Nordvästpassage och Riseberga-Färingtofta Hembygdsförening. För hela familjen, släkten och vänner!

Plats: Hembygdstugan i Ljungbyhed

Mer information kommer ut på våra hemsidor när det närmar sig. Håll utkik!

Onsdag 25 maj kl. 20.30 – 22.30

Fladdermöss, nattens jägare

Vi möts strax innan solnedgången på en av Skånes artrikaste fladdermusplatser. Där ska vi med hjälp av Fladdermusexperten Måns Brun från Länsstyrelsen i Lund och några detektorer försöka artbestämma vad som fladdrar förbi i sommarnatten. Vid fel väderförhållanden ställer vi in exkursionen. Se vår Facebook-sida eller hemsida för info.

Plats: Herrevadskloster
Föranmälan: Gunnel Björkman 070-522 26 05 senast 18 maj

Visste ni att:

•  Fladdermöss är ett av de äldsta djurslagen i världen och de är en ekologiskt viktig djurgrupp.
    •  Varje fladdermus konsumerar stora mängder insekter – upp till 1000 mygg eller motsvarande i timmen.

Det och mycket mer får vi veta på vår exkursion.

Söndag 19 juni kl. 10.00 – ca 13.00

Vilda blommornas dag

I Norden genomförs årligen de Vilda blommornas dag i juni månad och i år kommer vi i Klippanbygdens Natur att vara med och besöka det gamla grustaget i Östra Ljungby med gräns mot Skvattemölla. Det blir en vandring på cirka tre timmar.
Medtag fika, eventuellt florabok och lupp om du har.

Vår guide blir Cassandra Hallman, Lunds Botaniska förening, tillsammans med Annika Lang.

Samling: ICA Nära, Eriks Byvägen 1, Östra Ljungby kl. 10.00
Kontakt: Gunnel Björkman 070-522 26 05
Arrangör: Klippanbygdens Natur

Lördag 13 augusti kl. 9.00 – 13.00

Slåtter på Räfshalen

Vi samlas för att än en gång slå ängen för att bibehålla denna vackra plats med dess mångfald. Det är en trevlig aktivitet för hela familjen. Ta med fikakorg.

För vägbeskrivning kontakta Gunnel Björkman, gunnelbr@gmail.com, 070-522 26 05 eller se vår hemsida: klippan.naturskyddsforeningen.se/strovomraden/rafshalen-juskushall

Plats: Räfshalen, Riseberga kl. 09.00

Lördag 3 september kl. 10.00 – ca 13.00

Svampexkursion

INSTÄLLD!

Tyvärr så blir tvungna att ställa in exkursionen. Det har varit för torrt, så det är ont om svampar i skogen.

Utrustade med korg, ev. svampkniv och liten fika går vi tillsammans ut i svampskogen. Förhoppningsvis hittar vi en del läckerheter och lär oss känna igen dem.

Samling: Vedby kyrka kl. 10.00
Anmälan: (max 15) till Eva Långberg 070-946 53 30