Program hö/vi 21/22

Lördag 25 september kl. 9.30

Torp och natur

Dagens tema är torp/platser och natur längs Bäljaneå, från Gråmanstorp ned till Rönneå. Vi besöker några platser där det legat torp underlydande Åbygården, samt några historiska platser. Detta varvat med kunskaper om fågel, djur och växter! Vi kommer att vandra i ett vackert öppet landskap, mestadels med Söderåsen som fondvägg!

Sträckan vi ska avverka är ca 6 km enkel resa. Vi försöker organisera återfärden från Åby ängar till bygdegården med biltransporter.

Bra på fötterna och oömma kläder är bra att utrusta sig med.
Fika tar var och en med sig efter eget önskemål!
Per-Olof Carlsson guidar oss bland torp och platser.

Kontakt: Inger Persson 070-924 76 73
Samling: vid Gråmanstorps bygdegård klockan 09.30

Lördag 2 oktober kl. 7.00

Fågelräkning – EuroBirdwatch day

I Europa räknas flyttfåglar första helgen i oktober sedan många år och vi följer traditionsenligt räkning vid Bläsinge och Skankhult från tidig morgon.
Kikare, varma kläder och gott om fika är alltid bra att ha med sig.

Vi återsamlas vid 13-tiden för genomgång och sammanställning av resultaten från räkningarna.

Alla är välkomna!

Samling: Klippans Järnvägsstation eller Spångens Gästis klockan 07.00!
Kontakt: Roland Sjöberg 070-674 96 91

Lördag 9 oktober kl. 9.30

Hallands Väderö

Vi åker till Hallands Väderö lördagen den 9 oktober. Vi samlas i Torekov klockan 09.30 för avfärd med Väderöbåtarna 10.00.

Biljett förköps på hemsidan https://www.vaderotrafiken.se/
Åter till Torekov med båten klockan 15.20.

Kontakt: Per Hjort 076-013 94 35 eller pernilsan@hotmail.com

Onsdag 17 november kl. 18.00 – 21.00

Bihotells- och fågelholkstillverkning

Detta är en kväll till våra vänner fåglarna, igelkottarna och bina med att bygga olika typer av bon. Vi tillhandahåller material såsom plank till fågelbon och bambupinnar till bina.

Har ni specifika önskemål och frågor om speciella bon är ni välkomna med frågor.

Tid: 18.00 – 21.00. Obs! föranmälan, begränsat antal.

Kontakt och anmälan till: Gunnel Björkman 070-522 26 05,
gunnelbr@gmail.com.

Januari

Tema mat och miljö

Håll utkik på Facebook eller vår hemsida om planerad aktivitet med tema mat – miljö. Ännu inte klart vid program utskicket.

Lördag 5 februari kl. 9.00 – ca 14.00

Strömstareinventering

Sedan 2005 har vi i KBN varit ute och räknat övervintrande strömstarar. Sedan några år har vi samarrangemang med Naturskyddsföreningen Söderåsen. Vill du prova på annorlunda fågelskådning och inte har varit med förut? Vi delas upp i grupper för att inventera olika områden. Beroende av vädret har vi söndagen 6 februari som reservdag.

Ta med fika!

Samling: Klippans station kl. 09.00. Då lämnas också info om ev. återsamling och rapportering av observationer.
Kontakt: Roland Billqvist 070-658 16 49 och Kent Ivarsson 070-370 27 27

Tisdag 15 mars

Årsmöte

Hålls på Loftet, Bjärhus gårdsbutik. Efter årsmötesförhandlingarna håller Linda Birkedal, Skånes Naturskyddsförening, information om insekter. Notera datumet och mer information kommer i nästa programblad.