Program vår/höst 2018

♦  Lördag 3 februari

Stömstareinventering

I ett samarrangemang med Naturskyddsföreningen Söderåsen gör vi en ny årlig inventering av strömstarepopulationen inom vår kommuns vattendrag. Vi inventerar till kl 13.00 och samlas därefter i Stenestad för genomgång och fika. Fikat beställes vid morgonsamlingen.
Samling vid järnvägsstationens parkering i Klippan kl 09.00
Ansvarig: Roland Billqvist 070-658 16 49

Torsdag 15 mars

Årsmöte

Klippanbygdens Naturs årsmöte äger rum på Loftet, Bjärhus gårdsbutik i Söndraby kl. 19.00-21.00.

Efter mötesförhandlingarna informerar Tord Andersson om Rönne å. Föreningen bjuder på fika. Varmt välkomna.

♦  Tisdag 20 mars

Sköra vingar

Ett föredrag om dagfjärilar med Ulf Westerberg, naturfotograf från Vellinge.
Samarrangemang med Kullabygdens ornitologiska förening, Bjäre, Söderåsens, Klippans och Örkelljungas naturskyddsföreningar, samt Studiefrämjandet.
Plats: Hörsalen i Ängelholms bibliotek
Tid: 19.00, entré: 30:- för medlemmar, 40:- för övriga

♦  Lördag 7 april

Vårfåglar i Linneröd

Vi gör en vandring tillsammans med Naturskyddsföreningen Söderåsen i vårt naturvårdsområde Linneröd norr om Klippan. Här finns fina skogsmiljöer med både äldre löv- och barrskog, små mossar och öppna marker. Förhoppningsvis får vi höra både dubbeltrast, skogsduva, mindre hackspett och mycket mer.
Samling: klockan 09.00 vid Vedby kyrka för samåkning till Linneröd.
Vi beräknar att vara ute tre – fyra timmar.
Kontakt: Bengt Hertzman 070-203 59 15, hertzman.bengt@telia.com

♦  Lördag 2 juni

Fjärilar och växter på Räfshalen

Ängen Räfshalen som ligger nära Riseberga är bland mycket annat en av Skånes bästa platser för att se dagfjärilar, här har drygt 40 arter observerats. Den mångskiftande miljön i omgivningarna, den rika floran och det vindskyddade läget bidrar till denna mångfald som även gäller andra insektsgrupper som blomflugor och trollsländor. Här tillbringar vi några timmar och studerar i lugnt tempo vackra fjärilar och deras värdoch nektarväxter. Vid denna tid finns det god chans att möta violettkantad guldvinge, silverblåvinge, prydlig pärlemorfjäril och hagtornsfjäril. Hårginst, jungfrulin, backvicker och slåttergubbe blommar förhoppningsvis. Utflykten beräknas avslutas 13.30.
OBS: Vid ostadigt väder flyttas exkursionen till Söndag 3 juni. Vid osäkerhet ring!
Samling: Riseberga kyrka klockan 10.00
Kontakt: Bengt Hertzman 070-203 59 15 och Inger Persson 070-924 76 73

♦  Onsdag 6 juni

Gökotta

Vandringen går på vältrampade stigar/vägar. Vi besöker 9 ruiner, får höra hur folk levde och brukade marken i svunna tider. Ta med gofika, Vid frågor kontakta Anneli Gripenberg som är vår ledsagare, 073-340 10 53.
Tid: 8.00-11.00
Samling: Linnestofta 1234

Lördag 11 augusti

Arbetsdag på Räfshalen  INSTÄLLD

Välkommen till vår årliga slåtter på Räfshalen, Riseberga, kl 9.00-12.00. Vi slår med lie, räfsar och fikar tillsammans på denna underbara plats.
Kontakt: Gunnel Björkman 070-522 26 05. Ring för vägbeskrivning.

♦  Torsdag 16 augusti

Fladdermöss – nattens akrobater

Vädret har betydelse om man vill se och höra fladdermöss. Vi har nu möjlighet att höra ljudet med hjälp av vår inköpta fladdermusdetektor. Håll koll på hemsidan och facebook för dagen kan ändras på grund av vädret. Är du intresserad hör då gärna av dig innan så kan vi meddela tidpunkt.
Vår tanke är att det ska bli en annorlunda naturupplevelse i skymningen.
Bra kläder och skor, kan bli kyligt och lite fuktigt mot natten.
Tag gärna med lite fika.
Samling vid parkeringen intill järnvägsstationen i Klippan klockan 20.30
Kontakt: Inger Persson, 070-924 76 73 eller milvusmilvus@hotmail.com