”Mina möten med varg”

”Mina möten med varg”av Mats Bentmar Alla sittplatser var slut i Össjökrog när föredraget började och det var knäpptyst i lokalen. Mats berättade, mycket levande, om många timmars väntan i ute vildmarken innan vargarna till slut visade sig. Vargfotona kompletterades med deras ålder, kön, storlek och även deras ylande. Det var ett magiskt ljud. Vi fick väldigt mycket varglärdom. Hur spåren ser ut, åt vilket håll vargen gått, hur man räknar ut steglängden som är två meter ibland. Spillningen var ett eget intressant kapitel. Långa, med mycket hår i, och väldigt talrika inne i reviret. Vi kan ju faktiskt spana efter vargbajs också, när vi ändå letar svamp på Söderåsen. Och kanske sätter vi oss och lyssnar efter en vargfamiljs ylande en kväll. På frågestunden efteråt kom det bland annat upp hur man ska bete sig om man stöter på en varg. ”Gå bara tyst och lugnt därifrån”, blev rådet. Tack Mats, då vet vi!