Fågelräkning – EuroBirdwatchs Day

Året räkning, den 1 oktober, var nog en av de finaste dagarna vi haft på våra fågelräkningar som återkommet sen 1998. I år har inte hösten kommit riktigt än så det var växlande moln, sol och en mycket svag vind över våra räknings platser ute i Skankhult, Färingtofta och bakom Kommersen vid Bläsinge.

Var en hel delsmåfågel i luften men de flög högt och över stora områden och då är det inte helt lätt att artbestämma vad vi ser. Bofink och bergfink blev det mest av på båda platserna. Vid Bläsinge kom ängspiplärkor och sånglärkor på andra plats medan ringduvorna var fler vid Skankhult. Både tranor och grågäss sträckte söderut. Bland rovfåglarna är gladan flest till antalet men både blå- och brunkärrhök, spavhök, stenfalk, tornfalk, havsörn och ormråkar var med på sträcket.

Annat som sågs var ljungpipare, sädesärlor, tofsvipa, gulsparv, buskskvätta, sävsparv och ladusvalor var några. Tillsammans sågs 51 arter på väg mot sina övervintringsplatser.
Vi är en lite skara som håller räkningen vid ”liv” men vilka härliga timmar vi haft!

Inger