Referat: Föredrag om geotermi 5 april

Geotermi, föredrag av PG Alm

Vi var en liten grupp som samlats i Össjö Krog, nyfikna på geotermi, värme från jorden. Universitetsadjunkt PG Alm började berätta för oss om jordklotets uppbyggnad med kärnan, manteln och jordskorpan. Vidare om superkontinenten Pangea, kontinentalrörelserna, om hur bergskedjor bildas och var vulkanerna på jorden finns. Vi fick en redogörelse för hur man tar tillvara jordens värme på olika sätt, beroende på var man befinner sig, t.ex. Islands varma källor.

I Lund tillämpar man geotermi genom att pumpa upp ljummet vatten från 700 meters djup. I värmeväxlare tas värmen tillvara att hetta upp vatten som används till fjärrvärme. Sedan pumpas det nu kalla vattnet ut en bit därifrån.

Föredraget var fullständigt pedagogiskt upplagt med bilder som stöd. I Össjö Krog fungerade dessutom tekniken perfekt, vilket är ovanligt..

PG besvarade frågor vi hade efterhand, t.ex.: Vad händer när den magnetiska nordpolen flyttar sig? Hur gör man djupborror? Är Klippans berggrund lämplig för geotermisk fjärrvärme? I vilken takt sjunker jordens inre temperatur?

Vi var lite klokare när vi gick därifrån. Det hade varit en väldigt trivsam och lärorik kväll.

Eva Långberg