EuroBirdwatch day 2 oktober

Ännu ett år genomförde vi den årliga fågelräkningen vid Skankhult och Vättinge, man kan väl kalla det tradition nu efter 23 år. Som vanligt startar vi klockan 7:00 oavsett väder och det har verkligen skiftat genom åren. Vädret i år bestod av svagt duggregn och låga moln som tycktes dölja en del högtflygande fåglar så resultatet blev inte så höga siffror. Skankhult bemannades av 3 pers. och Vättinge av 5 pers.

En utmaning blev att vara tyst och lyssna efter fåglar samtidigt med socialt snack nu när man träffas efter en lång period med covidisolering men efter en stund gick det bra 😅 Vi blev förärade ett besök av lokaltidningen som resulterade i en notis med bild dagen efter, (kul när det uppmärksammas.) I Vättinge omgavs vi av sånglärka och bo/bergfinksläten hela tiden, några långflyttare som ljungpipare och vitkindade gäss räknades också in.

Man ska aldrig ha långt till kaffetermos och mackor när man är ute så här, det smakar alltid bra när vädret kyler.
Klockan 12:30 avslutar vi och återsamlas i centralorten för sammanställning och eftersnack.