Svampexkursion 18 sept

Att intresset för svamp har ökat de senaste året märks tydligt. Föreningar som har svampexkursioner med föranmälan blir fullbokade direkt. Vi hade ingen föranmälan och Eva, vår ledare, hade fått många samtal och anmälningar via mail. Ett par dagar innan exkursionen hörde Bengt Hertzman från grannföreningen Söderåsen av sig och erbjöd sin hjälp att följa med, vilket vi uppskattade. Vi bestämde att om det blev många som kom så delar vi upp oss i två grupper, och så blev det.

30-talet svampsugna personer i olika åldrar, därav flera barn, samlades vid Vedby kyrka. Eva åkte med halva gruppen till Vasasjön och hade en trevlig svamppromenad i dom markerna. Där hittades en del kantareller, soppar, en stolt fjällskivling och några musseroner. Även fem olika sorters flugsvampar, bland annat den lömska.

Bengt och jag åkte upp mot Norrtofta, med övriga som samlats, och gick i skogarna där. Här hittades blomkålssvampar, en del soppar, kremlor, taggsvamp och enstaka vaxskivlingar. Trattkantarellerna fanns men var små. Här sågs också musseron och flera olika flugsvampar. Fika intogs vid ett av stoppen och en del genomgång av vad som hittats gjordes. Allt är inte ätligt men ändå bra att få information om.

Båda grupperna fick intressant information och råd om vad som är bra att ha med sig och tänka på vid svampplockning.

Vi hade mycket trevliga vandringar!

Sammanfattat av Inger