Besök våra närliggande vulkaner, 19 okt 2019

Vi blev ett trettiotal personer som sammanstrålade på parkeringen vid Riseberga kyrka. Vi fördelade om oss för att samåka och med vår kunnige guide Eric Kjellin i spetsen tog vi oss till vårt första mål Anderstorp med vulkanen Äskekull.

Efter lite förvirring vid parkering av bilar vandrade vi igenom gammalt kulturlandskap med Eneskog och hasseldungar vidare förbi ängar med betande djur. Vi stannade på en höjd och för ett ovant öga ser det bara ut som en gräskulle med en och annan sten som skymtar i gräset. Med entusiasm och kunnighet visade Eric oss skillnaden mellan vad som är basaltstenar, och alltså vulkanrester, och gråsten. Sedan bar det iväg över och under taggtrådar, igenom kohagar, al- avenbokskogar och rasbranter innan vi alla sammanstrålade och fick höra ännu mer om vår berggrunds historia.

Nästa mål blev Stenkullen som är en annorlunda plats. Den runda kullen är omringad av en stenmur med en grind i. Det ser ut att vara rester av trädgård med planterade buskar på slänterna. Kan det ha varit ett exotiskt utflyktsmål en gång i tiden? Besök en vulkan?

Vidare tog vi oss till Ruveröds Kvarn för vårt efterlängtade fika just som solen visade sig.

Därefter promenerade vi till Juskushal.

Här kan man se basaltens karaktäriska sexkantiga former både uppifrån och från sidan. Efter lite letande fann vi den lilla Svartbräken som är en växt starkt knuten till den basiska bergrunden som basalten skapar.

En spännande och strapatsrik runda med en mycket engagerad guide och trevligt sällskap! Tack alla deltagare!