Svampexkursion 14 september 2019

Klockan tio på lördagsförmiddagen var vi nio svampintresserade som samlats för att leta svamp i skogarna vid Vedby. Vi var i olika åldrar, från barn till pensionärer. Jag hade rekat på olika håll under veckan och var inte riktigt nöjd med något område runt Klippan. Överallt växte mest varierande flugsvampsarter och gamla kremlor. Visst, trattkantarellerna hade börjat visa sig och i något svåråtkomligt snår kunde man hitta ett par gula kantareller som blivit kvar. Valet föll på granskogen norr om Vedby. Där skulle vi hitta trattisar tänkte jag, där finns en domarring att fika på och där är trevligt att promenera i den mjuka mossan.

Och så blev det. Trattkantarellerna blev avslöjade på sina gömställen, även några gula kantareller och bleka taggsvampar hittades, och blomkålssvamp! Där fanns enstaka goda soppar som tegelsopp, brunsopp, smörsopp och karljohan och längs grusgången växte mjölskivlingar och två citrongula slemskivlingar.

Alla de olika flugsvamparna och annat oätligt lät vi ju vara kvar i skogen men vi tittade först lite närmare på dem under tiden vi fikade. Det gjorde vi i domarringen. Det kom en regnskur just då, och herrarna i gänget fällde upp sina paraplyer. För vem gillar att få regn i kaffet? Efter fikapausen gick vi vidare in i skogen och letade på bred front. Klockan var drygt halv två när vi satte oss i bilarna för att åka hem och rensa svampen. Det hade varit en fin förmiddag med ett jättetrevlig sällskap.

Eva Långberg