Biparadiset i Örkelljunga 18 augusti

Denna mulna men varm förmiddag, samlades en liten skara i Klippan för gemensam färd till Biparadiset i Örkelljunga, ett samarrangemang med Örkelljungabygdens Natur. Väl där blev vi 16 personer som guidades runt av Per Svensson. Per tog 2015 initiativet till att skapa detta paradis för vildbin och andra insekter. Vildbina gör samma viktiga jobb som tambina genom att pollinera träd och blommor. Det finns många olika vildbin och en del av dem lever solitärt i håligheter. De sticks inte och dras inte till saftglaset, utan är trevliga varelser för oss. Genom inventering har 298 arter identifierats på området.

I projektet deltar Örkelljungabygdens Natur och Örkelljunga kommun. LSS, kommunens dagliga Verksamhet är en viktig del i samarbetet. Här på Ekholmstäkten kan de som kan och vill, delta i naturvårdsarbetet.
Läs om projektet på: http://www.orkelljunganatur.se/

Vi hade en lugn vandring bland harklöver och gullris, enstaka fjärilar och en holk med bålgetingar observerades. På grund av nattens regn och att solen uteblev var bina inte så aktiva. Vi som deltog fick många bra tips på vad man kan göra för att hjälpa våra insekter på ett lätt sätt. Fikan intogs under trevliga diskussioner med flera kunniga deltagare och andra frågor och tips ventilerades mellan föreningarna.

Text och bild: Inger Persson