Långbensgrodeexkursion 6 april

Vi var 5 st. förväntansfulla som gav oss iväg ner mot sydöstra Skåne för att leta efter grodor, framför allt långbensgrodan. Vi träffade vår guide Petter Albinsson hemma på hans gård i Lunnarp utanför Tomelilla. Vi gick en liten rund bland groddammarna på hans ägor i den bitande vinden. Det var väl inte mycket till liv men en mindre vattensalamader fick vi syn på. Innan mörkret föll så åkte vi bort några kilometer till ett naturresarvatet Ljungavången. Framför allt en lokal för lökgrodan men också för just långbensgrodan.

Dessa två arter är lite speciella för att dom spelar under vattenytan och dessutom när det är mörkt. Innan mörkert föll så åkte vi tillbaks för att fika i deras kök. Tur var väl det för det var ju ganska kallt och blåsigt som sagt var.
Tillbaks till Ljungavången och nu var det framför allt vanlig padda vi såg. Dock inget spel. Enstaka lökgrodor och långbensgrodor hördes fast ganska svagt. Petter hade med sig undervattensmikrofon som hjälpte till att förstärka ljudet något. Klockan blev ganska sent när vi tyckte att vi var klara för kvällen och vi hade ju en bra bit hem. Vi tackar vår guide Petter så mycket för en trevlig och givade kväll i hans grodmarker.

Text: Tommi Sandberg