Klippanbygdens årsmöte den 15 mars 2018

Torsdagen den 15 mars hölls föreningens årsmöte, i den som alltid varma, ombonade och bekväma lokalen, på loftet i Bjärhus i Klippan. Ett 25-tal medlemmar medverkade i årsstämman som valde in tre nya medlemmar, med starka naturintressen, i styrelsen. Per Hjort och Eva Långberg, som tidigare varit styrelseaktiva, kom tillbaka med nya krafter och idéer. Annelie Gripenberg kom in som helt ny och har sedan tidigare åtagit sig en Gökotta den 6 juni.

Roland Billqvist avtackades efter 22 års engagemang i styrelsen liksom Judit Brolid (ej närvarande) med sina 4 år och slutligen Patrik Axelsson efter 3 år. Även Monica Billqvist avtackades för sitt deltagande i valberedningen.

Efter årsmötet och fikat tog vår miljöstrateg Tord Andersson till orda och höll ett mycket intressant och givande föredrag. Han berättade om kommunens pågående plan för att riva de tre kraftverken och åter ge Rönneå sin forna strömfåra med en fallhöjd av ca 23 m. Den stora vinsten, förutom att återskapa en naturlig fors, är att ge den vandrande fisken möjlighet att nå Ringsjöarna.

Ån uppströms kraftverken erbjuder lekande fisk mängder av fina lekbottnar.
Rönneå klassas med en potential till att vara en av Sydsveriges bästa laxförande åar. Det kommer att innebära en mycket kraftig ökning av fisketurismen för kommunerna längs med Rönneå som Ängelholm, Åstorp, Klippan, Eslöv, Höör och Hörby. De kommer därför också att bidra till finansieringen av projektet.

Klippanbygdens Natur fortsätter med naturvård men kommer efterhand att vara alltmer engagerad i vår fastighet på Linneröd. Med ny skötselplan för naturreservatet kan vi ta hand om fastigheten på ett mera anpassat sätt och
erbjuda Klippanborna ännu en plats för rekreation.

Mikael Johansson