Svampexkursionen med Puggehatten, 16 sept

Lördagen 16 september var det svampexkursion i skogen vid Linneröd, på föreningens egen mark. Det var ett samarrangemang mellan Klippanbygdens Natur och Puggehatten – Skånes Mykologiska Förening.

Det var många som visade intresse, jag tror vi var över 30 personer. Därför delades vi upp i tre grupper som sökte av de olika skogsområdena.

Efter sammanstrålningen vid lunchfikat berättade Bengt Hertzman om vissa av de funna arterna och gav också en del tips om svampplockning, uppbackad av flera andra svampkunniga i samlingen.

Bra svampgrupper för nybörjaren är soppar, taggsvampar och kantareller, nämnde han bland annat. Blodsopp och bittersopp rönte en del intresse. Den förstnämnda är ätlig och god, medan den andra är oätlig och doftar ättika. Ett par av våra giftigaste svampar, toppig giftspindling och vit flugsvamp, visades också upp med beskrivning av kännetecken. En klok svampplockare lär sig de farligaste arterna. Några av de lite mer ovanliga arterna som hittades var cinnoberspindling (NT), lövviolspindling och blåsopp. Minst hundra arter noterades vid exkursionen.

Text: Tony Svensson