Vilda blommornas dag, 18 juni

Vandringen på ” Vilda blommornas dag ” genomfördes i år med Sigge och Janne som guider.
I år var det ett samarrangemang mellan Örkelljunga och Klippanbygdens natur. Vi samlades vid Netto I Örkelljunga och samåkte till Spjälkabygget. Vi vandrade längs en mindre väg och hittade bl.a. majbräken, stenmåra, ärenpris och massor av olika gräs som ängsgröe, hundäxing, rajgräs, rödven med flera.

Vi vandrade vidare ut i skogen där det var lite sankt. Där såg vi ”Åsljunga björnbär” som är lite speciella med sina många taggar och som finns bara lokalt. Vi hittade även skogsbräken, hultbräken, kambräken, kabbeleka, vitmossa, björnmosa och massor av andra växter samt vildrododendron.

Sedan gick vi till Spångabäcksängen som är en sidvall och väldigt speciell. Jag hade missat att man borde haft stövlar så det blev lite blött om fötterna. Här fann vi stora tuvor med tranbär, vattenklöver, vattenmåra, gullilja, kärrull , sumpstarr och den fantastiska Granspiran. Hit kom även en reporter från SVT som skulle göra ett reportage och tog fina bilder. Janne hade räknat förekomsten av Granspiran och den fanns i 1200 ex. Vi råkade också se en kärrspindel som är väldigt stor. Vi gick tillbaks till våra bilar och nu var vi fikasugna, så det blev till att inta en skön plats i solen och dricka sitt kaffe.

Så blev dags att åka vidare till Ramnekärr. Vi vandrade ut på en äng och här fann vi svartkämpar, rotfibbla, jungfrulin, blekstarr, ängsskallra, stormåra , Jungfru maria nycklar, flera grönvit nattviol samt ett helt bestånd av slåttergubbe.
Vi gick vidare ut i en skogsbetesmark och såg då hur djuren sköter en del av underhållet så vi får behålla vår flora.
Därefter återvände vi till våra bilar och tackade för fin guidning under vandringen. Man var ganska trött i benen, men med många” nya gräsarter” snurrande i huvudet.
Ett stort tack för en givande vandring.
Siw