Varför lyssna på Naturmorgon när man kan gå ut själv?

Ett 70-tal personer kom till Stadsbiblioteket i Ängelholm måndagen den 6 oktober för att höra Lasse Willén svara på frågan Varför lyssna på Naturmorgon när man kan gå ut själv? Arrangemanget var ännu ett i raden av samarbeten mellan Naturskyddsföreningarna i Ängelholm, Bjäre, Örkelljunga, Klippan och Söderåsen samt KOF och Studiefrämjandet. Lasse är en välkänd radioröst i Naturmorgon om lördagarna i radions P1. Han berättade att han började sin bana som fältbiolog i Småland och att han och hans kollegor sänt programmet över 1 200 gånger under 25 år.

Lasse tog oss med till platser och upplevelser som han gjort reportage ifrån. Det gällde allt från tumlare vid Kullaberg, grönfläckiga paddor på Öland, tama fiskgjusar i Stockholms skärgård och fjällrävar i Lappland. Han lät oss också lyssna till tidiga föregångare som Erik Rosenberg, Nils Linnman och Jan Danielsson. Kvällen avslutades med några anekdoter om hur det kan gå till utanför sändning när tekniken strular. Efter att ha fått förmånen att lyssna på och lära känna Lasse blir det säkert för många ännu trevligare att lyssna på Naturmorgon – antingen i direktsändning på lördagarna kl 6.10 eller i efterhand på webben. Tack Lasse för en trevlig och entusiasmerande kväll!
Text och foto: Thomas Wallin

Lasse