Bilder från fågelskådningens dag

Fågelskådningensdag med KBN bjöd upp till ett vackert men lite kyligt majväder. Vi var 12 sugna fågelskådare som började lite nätt med att spana in grågäss med ungar strax utanför Perstorp. För 50-60 år sedan hade synen varit rätt så spektakulär men grågåsen har sedan dess etablerat sig med besked i vårt landskap. Med tanke på mängden gässlingar så kommer nog bestånden att öka ytterligare.Några fisktärnor lekte tafatt över vattenytan medan den första göken gav sig till känna men la nästan genast av – tydligen för kallt.

Grågäss

Vi fortsatte till Store damm där några av oss hade turen att se storlommen innan han nogsamt gömde sig för oss. Lövsångaren, grönsångaren, rödhaken, bofinken och svarthättan sjöng för oss när vi vandrade i området. Några fick se stjärtmes och vi var några som stötte upp en morkulla. En enkelbeckasin gav sig till känna och solen lyste och värmde när vi intog fikat, under glatt samspråk, meden vacker vy över Fåglasjön. En trana slog sina lovar över området och vi hälsade fiskgjusarna med glädje i tallens topp. Fisktärnor, enkelbeckasin, glador, ormvråk, knipor och tofsvipor passerade revy.

Skådning

Vi avslutade vår tur med ett stopp vid Hallen med en vidunderlig utsikt över Store damm. Bokskogen till trots ger hela området ett oskånskt intryck. Delar känns så nära ”vildmark” som vi kan komma i Skåne. Myrmarkerna, de vresiga tallarna och de små holmarna i sjön ger det skånska landskapet ett stänk av Norrland. Det blir fler turer till Perstorp – var så säkra!

/Erik

Fisktärna