Program vår/sommar 2020

Lördag 1 februari kl. 09.00-ca 13.00

Strömstareinventering

Sen 2005 har vi räknat övervintrande strömstarar runt trakterna i Klippan och Söderåsen och traditionen följs nu upp för femtonde året i rad. Vi som deltar delar upp oss mellan olika vattendrag och återsamlas för redovisning cirka klockan 13.00 i Stenestad med fika till självkostnadspris.
Samarrangemang med Naturskyddsföreningen Söderåsen.

Samling: Parkeringen vid Klippans järnvägsstation kl. 09.00. Kent tar upp anmälan till fikat vid samlingen.
Kontakt: Roland Billqvist 070-658 16 49 eller Kent Ivarsson 070-370 27 27

Onsdag 5 februari kl. 18.00-21.00

Tillverkning av bihotell och fågelholkar

Vi anordnar en kväll till våra vänner fåglarna, igelkottarna och bina med att bygga olika typer av bon. Vi tillhandahåller material såsom plank till fågelbon och bambupinnar till bina. Har ni specifika önskemål och frågor om speciella bon är ni välkommen att kontakta Gunnel Björkman 070-522 26 05, gunnelbr@gmail.com

Samling på Sågen kl. 18.00 Välkomna!

Tisdag 3 Mars kl. 18.00-21.00

Workshop för att tillverka egna hudvårdsprodukter

Vi upprepar vår populära workshop där vi gör våra egna hudvårdsprodukter med ekologiska råvaror och eteriska oljor för att minska kemikalier i vår närmiljö. Vi gör egen läppbalsam, myggmedel och en omgång mjukgörande kroppssmör till självkostnadspris. Naturligtvis tar vi en fika.
Anmälan genom Studiefrämjandets hemsida.
Samling: Snyggatorpsskolan kl. 18.00
Kontaktperson: Gunnel Björkman, gunnelbr@gmail.com, 070-522 26 05

Lördag 7 mars (är väderberoende!)
Håll koll på vår Hemsida och FB-sida för vidare info!

Ljungbränning Räfshalen

Varför Ljungbränning?

Att bränna ljung- och gräsmarker är en tradition som har 1000-åriga anor. Det görs över hela Västeuropa från Portugal ända upp till Norge. Idag är bränning inte längre en del av den ordinarie jordbruksdriften. Bränning har däremot på senare år använts i naturvårdande syfte.

När ljungen blir gammal blir den väldigt grov och skuggar marken så mycket att andra växter har svårt att konkurrera med den. Bränning kan kicka igång en fröbank och det dröjer inte länge innan mer lågväxande örter och halvgräs etablerar sig. Skalbaggar, vildbin och andra insekter gynnas av växternas mångfald och blottad mineraljord som uppstår av bränningen. Om det finns gott om insekter så gynnas även fågellivet.

Bränning innebär normalt att pH-värdet i marken stiger. Kväve som fanns bundet i materialet frigörs till atmosfären. Andra näringsämnen hamnar i marken. En del blir tillgängligt för växtligheten, en del lakas ur och sköljs bort. Det kan på sikt urlaka jordarna och det är inte bara av ondo. Det är till fördel för konkurrenssvaga gräs och örter.

Det är viktigt att välja rätt tidpunkt för ljungbränning, det får inte vara för torrt eller blött. Mars-april brukar vara lämpligt. Om väderförhållandena blir bra genomför Klippanbygdens Natur en Ljungbränning på vårt skötselområde Räfshalen.
Samling på Räfshalen
Kontakt: Gunnel Björkman, 070-522 26 05

Tisdag 10 mars kl. 19.00-21.00

Årsmöte och föredrag om Insekterna och landskapet

Årsmötesförhandlingarna börjar klockan 19.00 och cirka 19.30 kommer Bengt Hertzman med utgångspunkt från några platser i landskapet kring Klippan och Söderåsen att visa bilder och berätta om pollinerande insekter och om varför vissa platser fortfarande har en rik fauna av bin och humlor. Insekter och inte minst våra vänner pollinatörerna har det tufft numera. Var tredje art av vildbin i Sverige är rödlistad.

Det kommer också att handla om vad var och en kan göra för att bromsa den negativa utvecklingen, som markägare, trädgårdsodlare eller som intresserad av naturen och vår gemensamma framtid. Fika serveras.
Alla hjärtligt välkomna!

Plats: Mötet äger rum på Loftet, Bjärhus gårdsbutik
Tid: klockan 19.00

Lördag 28 mars 09.00 (är väderberoende!)
Håll koll på vår Hemsida och FB-sida för vidare info!

Ljungbränning Räfshalen

Samling på Räfshalen
Kontakt: Gunnel Björkman, 070-522 26 05

Lördag 18 april kl. 09.00-12.00

Vårstädning

Vi träffas i vårt naturvårdsområde i Linneröd för lite röjningsarbete framförallt på ängarna som slås under sommaren. Efter uträttat arbete bjuder föreningen på grillad korv med bröd vid den nygrävda dammen. För övriga pauser tas egen fika med.
Alla välkomna!

Samling
i Linneröd kl. 09.00
Kontakt: Mikael Johansson 072-535 90 92 eller Gunnel Björkman 070-522 26 05

Lördag 25 april kl. 07.15-ca 10.30

Tågtur på Köpingemyr

Vi åker tillsammans mot Skäggestorp och Köpingemyr. Där går vi ombord på Claes-Göran Månssons minitåg för färd ut på myren. Med lite tur kanske vi kan få se orre.

Utflykten beräknas ta cirka tre timmar. Ta med fikakorg!

Samling: Tullssonhusets västra parkering kl. 07.15
Kontakt: Per Långberg, 070-729 15 46

Snart sommar med härliga aktiviteter………………………..

Söndag 14 juni kl. 09.00-12.30

Cykelexkursion

Vårens cykeltur bär österut till vårt vackra Linneröd där vi gör en fikapaus vid den nya våtmarken. Vi håller oss till de små vägarna och hoppas på ett vårvaket landskap.
Medtag egen fika.
Samling: Tullssonhusets västra parkering kl. 09.00
Kontakt och ledare: Mikael Johansson, 072-535 90 92

Lördag 8 augusti kl. 09.00-ca 13.00

Slåtter Räfshalen

Nu är det dags att vässa lien igen för att prova lyckan med slåtter på Räfshalen. Kom med till denna pärla av pärlor för go gemenskap och till nytta för mångfalden.
Ta med fika korg och ett glatt humör!
För vägbeskrivning kontakta Gunnel Björkman, gunnelbr@gmail.com, 070-522 26 05 eller se vår hemsida: https://klippan.naturskyddsforeningen.se/strovomraden/rafshalen-juskushall/
Samling: Räfshalen, Riseberga kl. 09.00

Lördag 12 september kl. 10.00-ca 13.00

Svampexkursion

Vi beger oss ut i någon av skogarna runt Klippan för att identifiera och plocka svamp tillsammans.
Naturligtvis tar vi med oss fika.

Samling vid Vedby kyrka kl. 10.00.
Kontakt: Eva Långberg, 070-946 53 30